Blog Frank Naert

maandag, februari 27, 2006

Betaalbare huisvesting (Burgerkrant april 2005)

Betaalbaar wonen in Knokke-Heist: tijd voor actie!

De bezorgdheid om het wonen in Knokke-Heist betaalbaar te houden zou hoog op de politieke agenda moeten staan.
De contrasten zijn groot en gekend. Verhalen over appartementsprijzen van 3 miljoen euro het stuk staan in schrille tegenstelling met de honderden op de wachtlijst van de instellingen die zich met huisvesting bezig houden (t’Heist Best, OCMW, Sociaal Verhuurkantoor). Tegenover de massale bouwwoede die onze gemeente in de ban houdt staan jonge gezinnen die hier geen betaalbaar lapje grond meer vinden en dan maar elders gaan bouwen. Tegenover huren van 700, 800 en meer euro per maand in bepaalde gedeelten van de gemeente staan in andere wijken mensen met maandelijkse inkomens die niet veel meer en in vele gevallen zelfs minder bedragen.
Moeten we dit met lede ogen blijven aanzien? De analyses zijn nochtans gemaakt. Er is een beleidsplan wonen in wording dat weliswaar zijn objectieven beperkt tot de woonproblemen van mensen die leefloon ontvangen of personen die binnen de WIGW- inkomstengrens vallen, maar toch de ambitie heeft oog te hebben voor de ruimere problematiek.
Wat kan de gemeente doen?
Kan de gemeente op één of andere manier financieel tussenkomen?
Er wordt enorm veel geld verdiend in de immobiliën door eigenaars, tussenpersonen, projectontwikkelaars en dit door de schaarste die gecreëerd wordt door allerlei factoren (de mensen willen hier blijkbaar zijn, speculatie,…). Er wordt ook veel belastinggeld afgedragen door eigenaars in de vorm van onroerende voorheffing en belasting op tweede verblijven. Aan de andere kant zijn er veel slachtoffers van de vastgoedboom in de gemeente, mensen die moeite hebben om de huur te betalen en/of weinig kwaliteitsvol te wonen. Het lijkt dan logisch om via de gemeentebegroting voor een herverdeling te zorgen naar deze groepen binnen onze bevolking, meestal de jonge gezinnen, de armen, de alleenstaande moeders met kinderen,…
In deze optiek is het dus logisch dat de gemeente een inspanning doet en eveneens in deze optiek is het niet te verantwoorden dat er vandaag de dag in de gemeente geld vloeit van de sociale huisvesting naar de gemeentekas. Jaarlijks gaat er meer dan 25.000 euro onroerende voorheffing op de sociale woningen in de gemeente naar de kas van die gemeente. De omgekeerde wereld inderdaad. Men zou kunnen beginnen met dat geld extra ter beschikking te stellen van de gemeentelijke huisvestingsproblematiek.
Hoe moet dat dan gebeuren? Een goed idee lijkt te zijn om een soort gemeentelijke regie te op te richten. Dergelijke regie moet de beschikking krijgen over enerzijds een aantal gronden die eigendom zijn van de gemeente (bv de oude depots in Heist en Knokke) en anderzijds gemeentelijke gelden (bv de bovenvermelde onroerende voorheffing op sociale woningen, een stuk van de opbrengst van de verkoop van gemeentelijke gronden (bv Zoutelaan),…). Op die manier kan een soort grondbank ontstaan waarop kan gebouwd worden tegen een betaalbare prijs, voor de plaatselijke bevolking die de dure prijzen van het vastgoed niet meer kan betalen.

Frank Naert
Gemeenteraadslid
April 2005