De evaluatie van het parkeerbeleid: een dikke onvoldoende
We hebben er veel geduld moeten voor hebben, maar een half uur voor de laatste gemeenteraad van 2010 hebben we dan toch de evaluatie van het nieuwe parkeerbeleid gekregen. Daarbij kregen de raadsleden ook een tekst. Mijn evaluatie van die evaluatie is op die tekst gebaseerd.
De eerste - en ook finale - indruk is dat het hier niet om een echte evaluatie van het beleid gaat. Beleid wordt opgezet om een door de gemeenschap gepercipieerd probleem op te lossen. Hier gaat het om 'het' parkeerprobleem in Knokke-Heist. Aangezien er voorafgaandelijk nooit een deftige analyse is gemaakt van wat het probleem inhoudt, kun je achteraf ook niet nagaan of het beleid het slecht gekende probleem heeft opgelost. Dat is aan het document te zien. De evaluatoren maakten er zich van af met 'er is op vlak van dagtoeristen weinig verschil te merken met de zomer 2009, toch werden er minder parkeerproblemen vastgesteld'. Punt uit. Op mijn vraag waar de informatie over die parkeerproblemen vandaan komt werd geantwoord dat die van de politie kwam. Welke informatie, hoe verzameld, wanneer verzameld, door wie verzameld??? Een goed bewaard geheim, of beter, buiten wat anekdotische informatie is er niets. Wat we wel in het rapport lezen en wat het voorgaande in een vreemd licht plaatst: 'Politie is naar verluidt vrij negatief over heel het systeem en meldt blijkbaar aan de bezoekers/inwoners dat "het gemeentebestuur er een rommeltje van maakt"'. Dat kan tellen.
Het evaluatierapport gaat voor de rest vooral over de problemen die door het nieuwe beleid zelf zijn veroorzaakt: slechte signalisatie, onvoldoende informatie, nodeloze ingewikkeldheid, foutieve ingave van nummerplaten, onmogelijkheid om met kaarten te betalen, behoefte aan fysieke bewonerskaarten, problemen met sms-parkeren. Toestanden allemaal die door het parkeerbeleid veroorzaakt of verergerd zijn.
Over de financiële implicaties heerst de grootste verwarring. De uitleg die op de evaluatievergadering werd gegeven was onbegrijpelijk en gaf aanleiding tot heel wat discussie. Er is duidelijker informatie beloofd.
Kortom deze evaluatie is een maat voor niets en moet ons niet doen afwijken van de standpunten die we al zo dikwijls hebben ingenomen over het parkeerbeleid:
- inkrimping blauwe zone;
- goedkopere bewonerskaarten;
- eerste 10 à 15 gratis parkeren in de betalende zones.
1 Comments:
Het is alleen maar geld klopperij. Aan het parkeer probleem heeft het geen positive bijdrage geleverd, alleen maar ergenis en onzekerheid.Auto`s staan ng steeds op de stoep en dubbel geparkeerd.
Dijk parkeerders ( orange zone)zetten de auto nu in de groene zone, is goedkoper.
Een reactie posten
<< Home