Blog Frank Naert

woensdag, augustus 09, 2006

Mobiliteit is meer dan een rondpunt

Het rondpunt aan het begin van Knokke is enkele weken open en het is dus tijd voor een eerste evaluatie. Aan de opmerkingen te horen die gebruikers mij geven kan dat geen al te beste evaluatie zijn. De mensen wijzen erop dat een rondpunt met verkeerslichten niet echt ideaal is. De automobilist die het punt wil oprijden kijkt uiteraard naar links om te zien of de weg vrij is. Je trekt dan op om enkele meters verder, als je ondertussen naar rechts kijkt, te merken dat het licht op rood staat voor overstekende voetgangers en fietsers. Als daar maar geen ongelukken van komen, zeker als het schooljaar begint en het jonge volkje massaal per fiets naar de scholen trekt.
De fietser moet inderdaad dubbel uitkijken, eerst en vooral om niet omver gereden te worden, ten tweede om zijn weg te vinden. Probeer maar eens om vanuit de Knokkestraat in de Lippenslaan te geraken. Je verliest gegarandeerd het noorden. Net hetzelfde als je van voor het station naar de Lippenslaan wil geraken. Verkeersborden genoeg, misschien zelfs te veel, want overzichtelijk is het niet.
Automobilisten klagen ook over de twee rijstroken op het rondpunt en de moeilijkheden die dat geeft voor het voorsorteren. Uniek is dat evenwel niet, denk maar aan de rondepunten in b.v. Aalter of Oostende. Het vergt natuurlijk wel een beetje oefening.

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

als je van de Lippenslaan de Natiënlaan wilt oprijden met uw wagen kom je uit het niets ineens lichten tegen die ofwel knipperen ofwel op rood springen, maar soms zie je ze hel laat op rood staan : Levensgevaarlijk

12:29 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Mijn persoonlijke ervaringen met het rondpunt zijn zowel positief als negatief.
Als fietser/voetganger is het quasi perfect.
Als automobilist een levensgevaarlijke hel.
Normaal gezien moet een rondpunt kunnen functioneren ZONDER verkeerslichten. Het feit dat die werden geplaatst laat al vermoeden dat er fouten in zitten.
Het grootste probleem is met het invoegen vanuit de Koningslaan en vooral als je uit de Knokkestraat komt en je wilt naar de Lippenslaan. In normale omstandigheden lukt dit vrij aardig. Als er zwaar verkeer is, dan wordt je als het ware naar de Natiënlaan toe gedrukt. Er is niet voldoende afstand om links in te ritsen. En als je op het rechterbaanvak blijft riskeer je een ongeval met iemand die vanop het linkerbaanvak de Natiënlaan op wil. Plus dan nog het feit dat je eigenlijk moet wachten tot er een voetganger oversteekt zodat de lichten rood worden en je ruimte krijgt om je plaatsje op de rotonde te veroveren.
Tweede grote probleem is als je uit de Lippenslaan komt en je wilt de rotonde op, dan heb je geen zicht op de situatie van de verkeerslichten die de fietser/voetgangers oversteek regelt. De lichten wijzen naar de Natiënlaan en vanaf de Lippenslaan heb je er geen zicht op.
De zogenaamde verkeersdeskundigen die dit prijzige misbaksel hebben bedacht doen er toch beter aan om terug naar school te gaan.

2:08 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

De verkeerslichten op het rond punt bij het station bezorgen fietsers en voetgangers een vals veiligheidsgevoel! Zelf heb ik het al meermaals meegemaakt dat het voetgangerslicht op groen sprong en een onzorgvuldige chauffeur gewoon het rode licht negeerde en toch doorreed! Who's to blame? De chauffeur? Misschien, maar lichten op ronde punten heb ik nog niet vaak gezien. Logisch dat een nietsvermoedende zondagsrijder (lees: toerist) op dergelijke plaats geen verkeerslicht verwacht en zo het rond punt oprijdt.
Bovendien, waar zit de logica? Ik dacht dat ronde punten voor een vlotte verkeersdoorstroom moesten zorgen en als dusdanig verkeerslichten overbodig maakten!
Misschien moeten de 'verkeersdeskundigen' hun huiswerk eens opnieuw doen.

5:45 p.m.  
Blogger frank naert said...

Rotondes met verkeerslichten heb ik inderdaad ook nog nooit gezien. De lichten zouden nodig zijn om voetgangers en fietsers veilig over het kruispunt te brengen, wat mijns inziens wel eens verkeerd zal aflopen. In ieder geval is men bij het gemeentebestuur van plan om het kruispunt aan te passen, maar hoe blijft vooralsnog een groot geheim. Op mijn vraag terzake aan burgemeester en bevoegde schepen, werd mij geantwoord:'We zijn ermee bezig', wat jargon is voor 'Je moet je er niet mee bemoeien'. Soit, we wachten af.

9:02 p.m.  

Een reactie posten

<< Home