Blog Frank Naert

zondag, november 15, 2009

Parkeerproblemen in Knokke-Heist

Net zoals elke kustgemeente worstelt Knokke-Heist op drukke dagen met parkeerproblemen. Daarom komt de meerderheid met een parkeerplan. Dat plan behelst een systeem van betalend parkeren in de toeristische zones, het instellen van een blauwe zone die quasi volledig de deelgemeenten Heist en Knokke omvat en de invoering van bewonerskaarten tegen betaling. Onze OpenVld-fractie juicht het initiatief toe omdat er inderdaad nood is aan een integrale benadering van de parkeerproblemen. Niettemin zijn er een aantal fundamentele opmerkingen bij wat nu voorligt.

1. Het plan is niet gebaseerd op een analyse van de parkeerproblematiek. Veel verder dan enkele nietszeggende tellingen van auto's op bepaalde plaatsen gaat men daarbij niet. Een grondige analyse is geen luxe. Temeer daar het voorliggende plan ook grondige ingrepen met zich meebrengt waarvan het nut, bij gebrek van probleemanalyse, in het ongewisse blijft.

2. De voorgestelde aanpak kan in grote lijnen valabel zijn, maar heeft als groot hiaat dat niet voorzien is in randparkings die de overflow aan auto's op drukke dagen moet opvangen. Op dergelijke dagen waarop de betaalplaatsen vol staan en de blauwe zones evenzeer hebben toeristen geen alternatief meer. Dan worden ze gedwongen om naar andere badplaatsen uit te wijken. Het plan moet dus van bij aanvang aangevuld worden met het voorzien in randparkings, in Knokke en Heist.

3. Het systeem van de bewonerskaarten is op zichzelf geen slecht idee, maar de prijs ervan is over het algemeen te hoog gesteld. Er wordt best overwogen om de prijs lager te leggen.

4. De blauwe zone is veel te ruim gedefinieerd. Voor het beperkt aantal dagen per jaar waarop er parkeerproblemen zijn (meer dan 20 zijn dat er bv niet in Heist vermoeden wij, maar dat zou eigenlijk door de onder 1. vermelde analyse worden duidelijk gemaakt) worden hele wijken die nooit een toerist zien in het systeem van de bewonerskaarten gedwongen gedurende gans het jaar. Dit is zowel voor die inwoners als voor de controle een geval van overkill. Een meer realistische afbakening van de blauwe zone is dan ook aangewezen.

2 Comments:

Blogger patbeat said...

Geachte heer Naert,

Ik versta dat men iets wil doen zoals de gemeente in hun brief beschrijft; "op een aantal piekmomenten van het jaar", maar dat wij moeten betalen tijdens de kalme weekends/vakantieperiodes is er over. Ik woon in de Knokkestraat 236 in de groene zone en moet nu een parkeerabonnement kopen van 30€, daar kan ik nog in komen. Maar dat ik nog op iedere schoolvakantiedag nog 1€ per dag moet betalen vind ik echt diefstal. Ik heb gisterenavond de schoolkalender genomen en de vrije dagen opgeteld; ik kom aan 182 dagen. 182 dagen dat ik 1€ moet bealen + abonnement komt neer op 212€ (8500Bfr!!!!!!) per jaar. Dat is puur diefstal!!!! Ik woon er al meer dan 20 jaar en heb nog nooit een klacht bij de gemeente neergelegd omdat de toeristen mij storen (lees; mijn parkeerplaats in beslag nemen). Ook een toerist die naar Knokke komt weet dat hij parkeergeld moet betalen en houd er rekening mee in zijn vakantiebudget. Maar nu wat doet de gemeente; ze pikt 212€ (per voertuig) van mijn vakantiebudget die ik nodig heb om elders op vakantie te gaan. Ook moet ik betalen tijdens de kalme winterweekends waarbij er geen kat te zien is.... 't Is te zot voor woorden....
Hopend op een reactie van U, een ontevreden inwoner uit die "verdomde" groene zone.

1:04 p.m.  
Blogger frank naert said...

Beste ontevreden inwoner,

Ik begrijp uw ontevredenheid volledig. Naar aanleiding van de voorbereidende gemeenteraadsvergaderingen met betrekking tot het nieuwe parkeerplan heb ik meer dan één keer gewezen op de absurde elementen in het plan. Het is inderdaad zo dat er op piekmomenten iets moet gebeuren, maar hoeveel van die dagen zijn er? En om dan op alle andere dagen van het jaar de gewone burger te laten afdokken is een verdoken manier om de belastingen te verhogen. De meerderheid in de gemeenteraad wil daar evenwel niets van horen. Ze zijn met 22, maar daarvan doen er 21 hun mond niet open. Ik kan mij niet voorstellen dat dat allemaal zo'n grote voorstanders zijn van het plan. Maar ja, de kiezer beslist.

4:57 p.m.  

Een reactie posten

<< Home