Blog Frank Naert

zaterdag, november 22, 2008

Wat is besparen?

Collega-raadslid Daniël Despiegelaere vindt dat ik populistisch te werk ga bij mijn beoordeling van de gemeentelijke uitgaven (zie vorige posting). Ik vergelijk inderdaad de uitgaven van 2007 volgens de rekening, dit zijn dus de werkelijke uitgaven van 2007, met de uitgaven in de begroting 2009.  Hij stelt dat ik had moeten vergelijken met de begrote uitgaven van 2007. Ik wil wel, maar punt is nu juist dat de gemeentelijke begroting altijd mijlenver van de realiteit staat (de gouverneur heeft de gemeente daarvoor al op de vingers getikt en ikzelf klaag dat al jaren aan, ook toen ik in de meerderheid zat). Dus als er betere cijfers zijn zoals voor 2007, dan gebruik je die. Voor 2008 en 2009 bestaan er uiteraard nog geen betere cijfers.

Overigens geeft de huidige meerderheid aan de term besparen wel een heel originele, zij het volstrekt verkeerde invulling. Voor hen is besparen het volgende: een gemeentelijke dienst gaf in jaar 1 100 uit, vraagt in jaar 2 130, maar het college van burgemeester en schepenen geeft ze maar 120. In de eigenaardige logica van de meerderheid hebben ze dan 10 bespaard. In mijn logica hebben ze niets bespaard, integendeel er wordt 20 meer uitgegeven, dus ontspaard.
Zo zullen ze ons waarschijnlijk de volgende belastingverhoging verkopen: we hadden eigenlijk de belastingen met 30 moeten verhogen, we verhogen ze maar met 20, dus is het een belastingverlaging van 10.
Naar mijn bescheiden mening laat de Knokke-Heistenaar zich door dat soort van Hollandse rekenkunde niet misleiden.