De Zeebrugse haven en actiegroepen
Je kan je afvragen of het toeval is. Woensdag roept Dirk De fauw, de CD&V-voorzitter van Resoc, op om geen actie te voeren tegen de ontsluiting van de haven van Zeebrugge. Donderdag waarschuwt zijn collega CD&V-er Joachim Coens tegen de onjuiste beweringen van actiegroepen omtrent de door de haven van Zeebrugge gewenste verbreding van het Schipdonkkanaal.
Niet te ontkennen valt dat daardoor een sfeertje wordt gecreëerd: de ontsluiting van de haven is boven alle kritiek verheven, de kritiek is onterecht en zelfs gevaarlijk voor de welvaart van de streek. In de nationale politiek noemt men deze tactiek 'spinning', niet te verwarren met de fitnessactiviteit met dezelfde naam.
De fauw had het in de eerste plaats over de AX. Over de noodzaak en het nut van deze nieuwe weg is er weinig discussie. Waar het nu nog over gaat is de juiste plaats en de aanpak. Een zeer belangrijke kwestie, waar het juist aangewezen is dat zoveel mogelijk meningen aan bod komen.
Anders ligt het bij de verbreding van het kanaal. Daar is de belangrijkste beslissing, namelijk moet die er komen of niet, nog niet genomen. Daarvoor wachten we op die fameuze kostenbatenanalyse die er nu binnenkort zou zijn. Laten uitschijnen dat die analyse alleen maar nodig is om de kosten van de aanleg en de gevolgen voor het milieu te minimaliseren van een project dat er sowieso komt, dat is demagogisch.
De hamvraag, is dat project nodig/nuttig of niet, houdt een heleboel deelvragen in: hoe zit het met de verwachte trafiekontwikkelingen van en naar Zeebrugge, komt het kanaal tegemoet aan de toekomstige behoefte aan capaciteit, zit de binnenvaart te wachten op dit kanaal, zal het kanaal genoeg vrachtwagens van de weg halen, hoe goed zijn de alternatieven (cf de estuaire vaart), welke impact op het toerisme, enz? Het komt me voor dat de actiegroepen die de haven van Zeebrugge verdedigen ervan uitgaan dat de antwoorden op die vragen zo evident zijn, dat een ja op de hamvraag ook zo evident wordt. Dat zou wel eens een grote misvatting kunnen zijn. Daarom is het nuttig dat er kritisch over die vragen wordt nagedacht en actiegroepen aan weerszijden kunnen daarbij een nuttige input geven. Laten we hopen dat de kostenbatenanalyse, gevoed door een gezonde discussie waar alle aspecten aan bod komen, ons de objectieve antwoorden op deze vragen levert.
Wat alleszins een misvatting is die dringend uit de wereld moet worden geholpen: het nut van het kanaal in twijfel trekken staat niet gelijk met het nut van de haven van Zeebrugge in twijfel trekken. De haven is er en zal niet weggaan. Dat hoeft ook niet. Men moet evenwel ophouden de demagogische toer op te gaan door de mensen die hun job hebben in de haven schrik aan te praten door te stellen dat als dat kanaal er niet komt hun job bedreigd is.
3 Comments:
Ik ben het met u eens
Als er wel jobs zullen verdwijnen door het niet ontsluiten van de haven zullen de heren van het groot gedelf deze mensen dan schadeloosstellen? Jaren geleden vertrok de productie naar derde wereldlanden wij waren van de vuilnis af die dergelijke bedrijven veroorzaakten afgewerkte goederen kwamen sindsdien via onze (lucht,zee)havens terug.De enige overlast vormt het vervoer en als er dan altenatieven worden voorgesteld moeten die meteen gekelderd worden.
Vlaanderen wil de welvaard in al zijn vormen maar wenst de keerzijde ervan niet.
Dit is hypocriet.
Doordat de cd&v dit steunt moet het natuurlijk door de vld afgeschoten worden kwestie van de verkiezingen voor te bereiden.
Het niet-verbreden betekent dat 500 miljoen euro niet moet worden uitgegeven door de Vlaamse belastingbetaler, u en ik dus. Daarmee kan al heel wat schadeloos gesteld worden indien nodig.
Uw punt over het vertrek van productie naar de derde wereld en de terugkeer van afgewerkte producten via transport is van een andere orde. Nu transport om allerlei redenen (energiekosten, milieukosten) onvermijdelijk duurder wordt, lijkt dat verhaal over zijn hoogtepunt te zijn. Productie lijkt gedeeltelijk te zullen terugkeren naar de plaats van consumptie (cf Adidas: lonen worden te hoog in China, productie erug in Europa).
Wat het standpunt van de Open-Vld betreft: die zijn 'voorzichtig' voor de verbreding. Ik heb een afwijkende mening.
Een reactie posten
<< Home