Blog Frank Naert

vrijdag, maart 30, 2007

Schade door bouwwerken

In de zone tussen de Graaf d’Ursellaan en de Zeedijk zijn diverse grote bouwwerken bezig. Sommige werven gaan tot vier verdiepingen onder de grond. Ingewikkelde pompinstallaties die het publiek domein ontsieren moeten dit mogelijk maken. Ik stel vast dat sommige van die pompinstallaties het opgepompte water terug in de riool lozen, hoewel ik meen dat dat juist niet de bedoeling is omdat het risico op schade vergroot. Ondertussen nemen de berichten over schade aan omliggende gebouwen overhands toe. Ik maak mij twee bedenkingen. Een eerste is of bouwvergunningen voor dergelijke diepe werken niet al te lichtzinnig door de gemeente worden toegestaan. Men kan natuurlijk argumenteren dat er verzekeringen worden afgesloten die de schade moeten dekken, maar ik meen dat het hier beter zou zijn om de schade gewoon te vermijden door strenger te vergunnen. Een tweede bedenking is of er wel afdoende wordt gecontroleerd op de pompinstallaties. Het college deelt blijkbaar mijn bekommernissen. De burgemeester heeft gisteren op de gemeenteraad toegegeven dat er problemen zijn en dat men best niet meer tot -4 gaat. We zullen evenwel nog moeten afwachten om te zien of de nieuwe projecten die op de Kinkhoorn gepland zijn inderdaad ook zo diep onder de grond zullen mogen gaan. Ook met de grondbemaling zijn er problemen. De gemeente heeft aannemers toestemming gegeven om toch in de riolen te lozen, hoewel dit tegen de eigen regels is. Raar niet?

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Beste, waarom nu artikel over heist, deze toestand is al 1 jaar bezig in knokke. Is dit minder belangrijker als het over knokke is.Volgens dit artikel viseerd u enkel de projecten op de kinkhoorn.

2:18 p.m.  

Een reactie posten

<< Home