Blog Frank Naert

dinsdag, december 08, 2009

Parkeerproblemen volgende episode

De reacties op het nieuwe parkeerplan van de gemeente zijn over het algemeen weinig positief. Dat kan ook moeilijk als je eens nagaat wie de winnaars en de verliezers in dit plan zijn.

De winnaars zijn in de eerste plaats de leveranciers van verkeersborden en parkeerautomaten. Als je ziet hoe groot de zone wordt waarin het parkeren onvrij wordt in vergelijking met voorheen dan zal de kassa van die leveranciers rinkelen.

Ook de kassa van het parkeerbedrijf zal rinkelen: zoveel extra gebied dat mag gecontroleerd worden betekent zoveel extra boetes.

Hier en daar zal ook een burger content zijn omdat hij of zij nu gemakkelijker voor eigen deur zal kunnen parkeren.

Maar misschien behoort die burger ook wel tot de verliezers als hij of zij de rekening maakt. Zo is er iemand in de Knokkestraat die me meldt dat die parkeerplaats voor eigen deur per jaar 212 euro zal kosten. Lijkt me geen habbekrats en de vraag is of die burger wel een alternatief heeft.

De begroting 2010 leert ons dat de parkeerders jaarlijks 1 miljoen euro extra zal ophoesten om hun auto te stallen in de straten van Knokke-Heist.

Tot de verliezers behoren zeker de dagjesmensen. Op topdagen kunnen die hun wagen ergens nog kwijt: de betalende parkings staan vol en tot aan de Isabellavaart maximaal 4 uur parkeren. Die moeten dus in andere kustgemeenten de lokale economie gaan ondersteunen, wat de plaatselijke middenstanders niet leuk zullen vinden.

Kortom, dit parkeerplan wordt een miskleun voor de eigen inwoners en is zelfs schadelijk voor de lokale economie.

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik vrees dat het weinig zal uitmaken maar ik kan toch maar mijn zegje doen. Ik snap niet dat Knokke, die ze als zo'n mondaine stad aanschouwen of toch laten overkomen, toch zo bekrompen kan zijn. Zeker naar hun inwoners die nu al soms moeten 'vluchten' omdat ze hier geen betaalbare woning vinden (ander onderwerp, weet ik). Nu moeten ze ook nog eens lekker fijn betalen om hun auto te parkeren, zelfs voor hun deur. Ik weet het gelijk niet meer goed hoor. Ik heb al enkele boetes verzameld omdat ik in de kerkstraat in Heist geen ticketje had betaald, de kerkstraat in Heist hé... Tis net of het is hier de drukste winkelstraat van het land. In de zomer wanneer er nog minder parkeerplaats is door de toeristen laten ze de mensen zomaar out of the blue nog eens betalen om op het maes -en boerenboomplein te parkeren.
En toch zijn er steden die hun inwoners geen enkele meerkost laten aanrekenen om te parkeren. Men maakt er misbruik van, iedereen moet toch zijn auto kunnen parkeren. De auto is al duur genoeg op zich. En een garage is ook geen lachertje meer hé. Op den duur zou je het niet meer erg vinden moest je verhuizen uit Knokke-Heist. Beetje cru, maar het idee begint zich toch op te dringen met de tijd.

in ieder geval, de ballen zou ik zeggen

12:19 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Reeds meer dan 40 jaar stem ik voor dezelfde schoonsprekers, maar nu is de maat wel echt vol.
Zo een ingrijpend plan voor alle inwoners in voege brengen zonder enige vorm van inspraak, dat is er te veel aan.
En wat ik nog meer vind, is dat knokke-heist (vanaf nu met kleine letters) terug is opgedeeld in afzonderlijke entiteiten. Als je dan al een kaart kon kopen voor een evenwaardige zone in heel de gemeente, dan zou het nog iets zijn.

6:27 p.m.  
Blogger frank naert said...

Een vriend mailt me de volgende reactie:
"Ik begrijp heel goed de frustraties van deze bewoner van de Knokkestraat want ik bevind me in hetzelfde geval. Ik woon namelijk op de Graaf d Ursellaan ( rode zone ) .
Nog meer , wat doen wij met onze wagen als we voor enkele weken op vakantie vertrekken ??
Als we dagelijks geen boete willen riskeren tijdens de schoolvakanties , of een boete tijdens de weekends die buiten de schoolvakanties vallen , dan zijn wij verplicht onze wagen ergens te
zuiden van de Izabellevaart te gaan parkeren. Hebben de" makers " van het nieuw parkeerplan daar al eens over nagedacht ??"

1:11 p.m.  

Een reactie posten

<< Home